fbpx
VITAFIT - portal za zdravo in aktivno življenje

6. del (Nevroprehrana in čustva): JEZA, TESNOBA IN STRAH

Na portalu za zdravo in aktivno življenje objavljamo MINI VODNIK na temo “Nevroprehrana in pomembnost čustev skozi vsakdanje življenje” mlade raziskovalke Alexandre Blaži. Dva do tri krat na teden bomo objavili en njen prispevek; prejeli smo jih za manjšo knjigo. Tukaj je 6. del vodnika z naslovom:

JEZA, TESNOBA IN STRAH

Jeza je čustvo, ki je po okusu ostro.

Če vemo, da je ostrina le močnejša stopnja od kislosti, z lahkoto ugotovimo, katero hrano bomo izbrali, ko občutimo to čustvo.

Kefir, jogurt, mleko in sir so v osnovi kislega okusa – vsebujejo snovi, iz katerih nastaja v možganih aminokislina GABA.

GABA ima v možganih vlogo preprečevanja, zaviranja in pomirjanja, lahko bi rekli tudi sproščanja.

Ljudski rek babic pravi: kozarec mleka pred spanjem pomirja.

Se pravi, več GABE kot je v človekovem telesu, bolj je človek mirnejši in sproščen.Sproščanje premaguje jezo; kadar hranimo um z modro izbranimi živili, omogočamo, da sproščanje nadvlada moč jeze.

Kako obvladati jezo?

Jeza je čustvo, ki je včasih družbeno pogojeno, zaradi česar je njegova jakost odvisna od našega položaja na lestvici družbe, v kateri živimo.

Vendar lahko ne glede na svoj položaj v družbi, tudi če ne moremo odprto/svobodno izražati jeze, to čustvo nadzorujemo.

Uživati moramo čim več hrane, ki pospešuje nastajanje nevrotransmiterjev GABE.

Tesnoba

Je močnejše čustvo od žalosti!

Ko poleg žalosti občutimo tudi izgubo volje, postanemo brezvoljni in tesnobni.

Še bolj nevarno je, če se tem občutkom pridruži še občutek jeze do samega sebe in če do teh treh prvin neprijetnih občutkov pride sočasno.

Te občutke moramo nadvladati v kar se da kratkem času, da ne nastopi hujša bolezen – depresija!

Depresija

Depresija je danes druga najbolj razširjena bolezen v svetu, za boleznimi srca in ožilja, v roku 10 let WHO napoveduje, da bo prišla na prvo mesto bolezni sodobnega sveta.

Zdravijo jo psihiatri, ki za vsak specifičen primer predpišejo specifičen postopek zdravljenja, ki je učinkovit samo za tega bolnika.

Kar lahko storimo mi sami je, da preprečimo nastanek pogojev, ki lahko privedejo do le-teh okoliščin. Te okoliščine namreč lahko predstavljajo plodna tla za nastanek tesnobe, ki po daljšem času postane temelj za nastanek depresije.

Žalost

Je običajen odziv, skozi katerega gre vsak človek po določenih dogodkih, ki so povzročili nastanek žalosti.

Žalost traja nekaj časa; pogosto nimamo volje po kakršnikoli dejavnosti, vendar opravljamo svoje vsakodnevne obveznosti v službi in v družini, kar pomeni, da smo zdrave osebe.

Vendar lahko povrnitev volje po življenju, torej trajanje tesnobnega obdobja brezvoljnosti skrajšamo na način, da s prehrano zagotovimo našim možganom zadostno količino nevrotransmiterja noradrenalina, ki vzpodbuja dejavnost.

Noradrenalin je manj zaželjen v primeru, kadar je prisotna jeza! Če je pri jezi prisoten noradreanlin v večji količini, lahko jeza preide v napadalnost!

Zato je potrebno v stanju jeze se izogibati prehrani, ki vsebuje rdeče meso, le tega pa uživamo v stanju brezvoljnosti!

Takrat v možganih okrepijo tvorjenje nevrotransmiterjev, ki privedejo do bolj dejavnega in bolj vedrega pogleda na življenje.

Da je nujno povečati beljakovinsko prehrano oseb, ki prehajajo ven iz tesnobnega stanja, govori dejstvo, da je pri tesnobi apetit za krajše obdobje pogosto zmanjšan, zaradi česar je dobro nadoknaditi osnovne gradnike našega telesa. To pa so beljakovine, največ jih najdemo v mesnih obrokih!

Piše: Alexandra Blaži

Viri besedila: Nevroprehrana (mag. sc. Sandi Krstič, dr.med.), https://sl.wikipedia.org/wiki/Noradrenalin

in

https://www.bphope.com/bipolar-buzz/managing-uncontrollable-anger-bipolar-disorder/, http://www.ngopulse.org/article/2018/08/23/depression, https://worldofweirdthings.com/2009/06/26/in-defense-of-sadness, https://encian.hr/blog/nutricionisticki-kutak/10-top-namirnica-bogatih-proteinima-20998/

Images by: かねのり 三浦 from Pixabay, Natálie Šteyerová from Pixabay, Henryk Niestrój from Pixabay, Karen Smits from Pixabay in Jonathan Valencia from Pixabay.

Naslednjič:

vitaFIT

Dodaj komentar

Prijava na novice

[recaptcha]